Information om PCR-test för covid-19 samt reseintyg: Vi erbjuder PCR-test för pågående infektion av coronaviruset SARS-CoV-2. Läs mer »

Vanliga frågor om hembesök och Mobila Doktorn

Allmänt om tjänsten

Hur fungerar det?

Mobila Doktorn är en webb-/applikationsbaserad tjänst som kopplar samman läkare och patienter genom en innovativ teknisk lösning. Du loggar in med ditt Bank-ID, beskriver dina symptom och anger var samt när du vill ha ditt läkarbesök. Systemet söker därefter automatiskt efter tillgängliga läkare i ditt område.

När en läkare accepterat din bokning kommer besöket att ske inom det tidsintervall du önskar. Betalning sker i appen i förväg och allt du behöver göra är att vänta på din läkare.

När läkarbesöket är klart ber vi dig att betygsätta din upplevelse i appen, som en hjälp för oss att utveckla och förbättra tjänsten.

Vad kan Mobila Doktorn hjälpa till med?

Våra läkare kan hjälpa dig med diagnostik, rådgivning och ev. behandling för många sjukdomstillstånd som inte kräver omfattande provtagning eller utredning. För mer information, följ länken: Vad kan vi hjälpa till med?

Hur bokar jag besök?

Börja med att ladda ner vår app (rekommenderas) från Appstore eller Google Play, eller logga in på hemsidan www.mobiladoktorn.se. Skapa ett konto och ange vad du har för aktuella symtom, vilken person det gäller (dig, ditt barn eller annan närstående) och vilken plats du önskar att läkaren ska komma till. Patientavgiften reserveras på ditt kort i samband med bokningen och dras från kortet när en läkare accepterat besöket.

Tidsintervallen du kan välja att läkaren ska komma under är 2 timmar långa, exempelvis kl. 10–12. Vi rekommenderar att du väljer så många tidsperioder som möjligt då det ökar chansen att hitta en tillgänglig läkare. Sökningen efter tillgänglig läkare pågår i 60 minuter och om ingen läkare accepterat besöket inom denna period meddelas du detta och avgiften återbetalas.

Vår applikation är intuitiv och lätt att använda. Vill du ändå har utförligare instruktioner så hittar du det i dokumentet ”Användarinstruktioner”.

Kan jag beställa besök åt mina barn?

Visst kan du det! Vi behandlar alla barn som fyllt 1 år. Skapa ett konto i vår tjänst med ditt eget Bank-ID och gå in under ”Patienter”. Där lägger du till ditt barn. Boka sedan ett besök och välj ditt barn som patient.

Kan jag beställa besök åt någon annan vuxen?

Javisst! Det är vanligt att personer bokat besök åt exempelvis sina äldre släktingar som har svårt att göra det själva.

Vad kostar besöket?

Priset för ett besök är 1 995 kr. Då ingår resekostnader, läkarundersökning, ev. provtagning och utfärdande av intyg, samt förskrivning av remisser och recept om det behövs.

Just nu har du som är ny patient hos oss möjlighet att boka ditt första besök för 1 295 kr. Om du beställer besök till flera patienter är priset 795 kr per tillkommande patient. Det gäller under förutsättning att undersökning och behandling sker vid samma besök. Var noga med att ange att besöket gäller flera patienter, och vilka symtom, besvär eller behov respektive patient har.

Kan jag använda mitt frikort?

Tyvärr inte. Mobila Doktorn är i nuläget en helt privat verksamhet, utan finansiering från regionerna.

Hur fungerar betalningen?

Du kan välja att betala med kort eller faktura.

Vid kortbetalning reserveras kostnaden på ditt kort under tiden vi söker efter läkare åt dig. Skulle vi inte hitta någon tillgänglig läkare för den tid och plats du angivit återbetalas summan omedelbart.

Vad händer om ingen läkare accepterar besöket?

När du lägger in en bokningsförfrågan söker vi efter en tillgänglig läkare till dig. Om ingen läkare hittas inom 60 minuter kommer sökningen att avbrytas och kostnaden för besöket återbetalas till dig. Testa gärna att söka efter läkare igen, och lägg då gärna till fler tider som skulle kunna passa dig – antalet tillgängliga läkare kan variera över dygnet. Du kan självklart återanvända samma bokning. Generellt rekommenderar vi alltid att du väljer så många tidsperioder som möjligt när du bokar.

Kan jag beställa besök med tolk?

Tyvärr kan vi inte erbjuda tolkbesök. Alla våra läkare pratar dock både svenska och engelska. Vi arbetar för att du i framtiden ska kunna önska ytterligare språk i samband med din bokning!

Medicinska frågor

Kan ni skriva ut recept på läkemedel?

Ja, våra läkare kan skriva elektroniska recept på läkemedel. I första hand skriver vi recept för akut behandling av de tillstånd vi diagnostiserar under våra besök. Receptförnyelse får inte vara enda anledningen till ett läkarbesök.

I enstaka fall kan vi förnya recept med enstaka uttag på befintlig ordination från annan läkare. Då vi inte delar journalsystem med andra vårdgivare kräver vi i dessa fall någon form av bevis för att förskrivningen är aktuell – exempelvis att du loggar in på ehalsomyndigheten.se där man kan se förskrivna läkemedel. 

Vi skriver inte ut följande läkemedel:
• Narkotikaklassade preparat (t ex opioider, bensodiazepiner, insomningstabletter m m).
• Licensläkemedel.
• Specialistpreparat (som enbart förskrivs av sjukhusläkare).
• Läkemedel som finns att köpa receptfritt.
• Förlängning av antibotikakur, såvida inte ny bedömning ger anledning.
• Läkemedel som kräver uppföljning. I särskilda akutfall kan enstaka uttag förskrivas med hänvisning till ordinarie förskrivare.

Kan ni skriva ut narkotikaklassade läkemedel?

Nej, det kan vi inte. Det finns flera anledningar till detta, inte minst att en ansvarsfull förskrivning av narkotikaklassade läkemedel kräver möjlighet till kontroll av tidigare förskrivningsmönster samt möjlighet till uppföljning och utvärdering, vilket vi i nuläget saknar. Denna regel är absolut och våra läkare kommer att neka alla sådana önskemål.

För att ta reda på om ett läkemedel är narkotikaklassat eller inte, besök gärna Läkemedelsverkets hemsida.

Har era läkare med sig läkemedel vid besöket?

Våra läkare har med sig en begränsad mängd läkemedel för att kunna påbörja behandling med enstaka doser mot allergi och vanliga infektioner, i de fall där apotek inte finns öppet i närheten. Behöver du en längre kur får du e-recept på läkemedlet som du därefter kan hämta ut på valfritt apotek.

Finns det möjlighet till provtagning?

Ja, om läkaren bedömer att det behövs prover för att kunna ställa eller utesluta en diagnos så kan provtagning genomföras på plats hemma hos dig. Du får alltid svar efter några minuter.

Exempel på snabbprover vi tar är: CRP (snabbsänka, för att skilja mellan bakteriella infektioner och virusinfektioner), Strep-A (för att bekräfta eller utesluta halsfluss) samt urinsticka (för att bekräfta eller utesluta urinvägsinfektion).

Dessa prover ingår i besöksavgiften. Ibland har vi också möjlighet att ta andra prover än dessa, och då kan en avgift för provet tillkomma.

Vilka intyg kan era läkare skriva?

Våra läkare kan efter bedömning ge dig sjukintyg för de första 14 dagarna i en sjukperiod, alltså den period där arbetsgivaren betalar sjuklön. Övriga intyg vi kan skriva är: VAB-intyg (tillfällig föräldrapenning) dag 8–14, intyg för inställd resa, intyg om diagnos (som ställs under besöket). För önskemål om andra intyg, fråga gärna din läkare.

Kan jag få remiss för vidare vård?

Ja, om läkaren bedömer att det är lämpligt så skickas en remiss för vidare vård – exempelvis till en akutmottagning.

Vi skickar däremot inte remisser som kräver regelbundna uppföljningar. Mobila Doktorn fungerar i första hand som en jourmottagning och våra läkare bör ses som jourläkare. Vi har i dagsläget inte möjlighet att följa upp längre utredningar.

Hur får jag mitt intyg?

Om våra läkare skriver intyg till dig (sjukintyg eller något annat intyg) skickas de elektroniskt till din inkorg som kan nås via vår app eller hemsida. Därifrån kan du skicka intygen vidare till exempelvis din arbetsgivare eller skriva ut dem. Du ansvarar själv för att intygen lämnas till rätt person.

Intyg för tillfällig föräldrapenning skrivs i nuläget på papper men vi arbetar för att även kunna utfärda dem elektroniskt!

Kan jag få sjukintyg retroaktivt?

Ja, vi utfärdar sjukintyg retroaktivt. Våra läkare kan ge dig sjukintyg för de första 14 dagarna i en sjukperiod, alltså den period där arbetsgivaren betalar sjuklön.

Vilken utrustning har era läkare?

Våra läkare är utrustade för att kunna göra en så komplett undersökning som möjligt. Vi har naturligtvis möjlighet att lyssna på ditt hjärta och dina lungor, titta i öron, mun och svalg. Vi kan även ta ditt blodtryck, mäta om du har feber och hur du syresätter dig samt ta flera olika snabbprover.

Om vi bedömer att det behövs prover för att kunna ställa eller utesluta en diagnos så kan läkaren ta prover på plats hemma hos dig. Du får alltid svar efter några minuter.

Exempel på snabbprover vi tar är: CRP (snabbsänka, för att skilja mellan bakteriella- och virusinfektioner), Strep-A (för att bekräfta eller utesluta halsfluss) samt urinsticka (för att bekräfta eller utesluta urinvägsinfektion). Dessa prover ingår i besöksavgiften.

Ibland har vi också möjlighet att ta andra prover än dessa, och då kan en avgift för provet tillkomma.

Patient- och datasäkerhet

Kan jag få tillgång till min journal hos er?

Önskar du se din journal som finns hos oss, kontakta oss på kontakt@mobiladoktorn.se så hör vi av oss om detaljerna.

Hur lagras mina personuppgifter?

Information kring personuppgifter behandlas under sträng sekretess i enlighet med personuppgiftslagen och patientdatalagen. Personuppgifterna sparas krypterat.

Vilka kan läsa min journal?

Svensk sekretesslagstiftning gäller. Den/de läkare från Mobila Doktorn som du träffar kan läsa den journal som är skriven i Mobila Doktorns journalsystem. Som ett led i Mobila Doktorns kvalitetssäkringssystem kan även slumpmässiga eller konsekutiva journalgranskningar ske under medicinskt ansvarig läkares översyn. Dessa granskningar syftar till att säkerställa den medicinska kvaliteten i journalföring och medicinska bedömningar.

Önskar du ta del av dina journaluppgifter, kontakta oss för vidare information på kontakt@mobiladoktorn.se.

Är er tjänst säker?

Självklart – vi arbetar hårt för att säkerställa att din data är säker. All datatrafik skyddas med stark kryptering och identitet för såväl läkare som patient och bekräftas med Bank-ID. För mer information om säkerhet och användarvillkor, läs mer i våra villkor.

Vilka är de tekniska kraven för tjänsten?

Mobila Doktorns app finns att ladda ner för smartphones med operativsystemen Android (minst v. 5.0) samt iOS (minst v. 9.0). Vi rekommenderar minst en acceptabel 3G-anslutning.

För webbsidan krävs en webbläsare samt en internetanslutning om minst 1MB/s.

Vad är Bank-ID och hur fungerar det?

Bank-ID är en säker digital lösning för elektronisk identifiering. Det används av företag, myndigheter och vårdgivare över hela landet. För mer information, besök gärna Bank-ID:s hemsida.

För att skaffa ett Bank-ID, gå in på din internetbank eller ring din bank för hjälp.

Övrigt

Kan jag vara säker på att det är rätt person som kommer hem till mig?

Alla våra läkare legitimerar sig i appen med Bank-ID. Du får alltid se bild och namn på din doktor i samband med bokningen – dessutom legitimerar sig våra läkare alltid i dörren.

Kan jag betala kontant?

Vi erbjuder bara kortbetalningar eller betalning via faktura. Våra läkare har aldrig några kontanter med sig – all betalning sker i våra appar och på hemsidan.

Vad gör jag om jag är missnöjd?

Vi är väldigt intresserade av att höra vad vi kan göra bättre. Kontakta oss gärna på kontakt@mobiladoktorn.se eller använd kontaktformuläret på vår hemsida så ringer eller mejlar vi dig så snart vi kan.

Efter varje besök får du dessutom möjlighet att ge oss ett omdöme. Om du ger oss låga poäng vill vi gärna kontakta dig för att höra vad vi kunde ha gjort bättre!